vrijdag 15 mei 2020

vrijdag 15 mei

Het is een beetje een rare dag vandaag! De helft van de kinderen mag vandaag terug naar school, naar hun eigen klas, naar hun vriendjes en hun juf... wij nog niet!    Snif, snif... 
😠 

Ik  mis jullie wel een beetje. Choco en ik (maar ook juf Maddy) vragen ons eigenlijk wel af hoe jullie je dag doorbrengen. Sommigen gaan wellicht naar de opvang, maar anderen blijven thuis. Alleen? Of met mama en papa, Hoe verloopt de dag? Hoe leuk vinden jullie dat daar? Vervelen jullie je niet? Mag je dingen niet meer doen wat je vroeger wel mocht doen? Of zijn er zaken die je nu precies wel mag doen wat vroeger niet mocht? Wat vind je het leukst in Corona-tijden en wat vind je helemaal niet fijn? Choco bijvoorbeeld, leest elke dag een ander stripverhaal. (eigenlijk kijkt hij juist naar de prentjes want hij kan nog niet goed lezen) Dat deed hij vroeger nooit! En wat vind je van die computer-lessen? Vind je dat leuk of heb je veel liever les in de klas? Mis je je vrienden en vriendinnetjes? De juf en de meester? De speeltijden? Daarover krijgen jullie in de taalles wel een heel speciale opdracht! Straks meer daarover.



A. MEETKUNDE

Proficiat... goed en net gewerkt! Traag, nauwkeurig en met een lat (geodriehoek)! Fijn zo. Wat hebben we ondertussen geleerd? Even herhalen en terug opfrissen.

° les 112 : het vierkant
                 - 4 rechte hoeken
                 - 4 even lange zijden
                 - 2 paar evenwijdige zijden
° les 118 : de rechthoek
                 - 4 rechte hoeken
                 - overstaande zijden zijn even lang
                 - overstaande zijden zijn evenwijdig

OPDRACHT 1   : les 115   MK   het vierkant

a. Onderzoek het vierkant
b. Teken wat gevraagd wordt

OPDRACHT 2   : les 128   MK   de rechthoek

a. Onderzoek de rechthoek
b. Teken wat gevraagd wordt


OPDRACHT 3   : les 121   MK   eigenschappen van vierhoeken (80-81)

Oef 1 : Verbind de tegels met de juiste naam. Het vierkant en de rechthoek haal je er natuurlijk meteen uit. Voor de rest help ik je wel een beetje.

a. De bovenste vierhoek heeft 4 even lange zijden en de overstaande zijden zijn evenwijdig. Toch is het geen vierkant, want hij heeft geen 4 rechte hoeken. Dit is een ruit.

b. De tweede vierhoek is net een scheefgezakte rechthoek. De overstaande zijden zijn even lang en ook evenwijdig. Toch is het geen rechthoek, want ook deze figuur heeft geen 4 rechte hoeken. Zo'n figuur noemen we een parallellogram.

c. De onderste vierhoek heeft juist 1 paar overstaande evenwijdige zijden. Dit is een trapezium.

Oef 2 : Lees zeer goed wat er onder de roosters staat. Maak eerst een schets. Gebruik natuurlijk een lat. Lees ook nog eens goed wat hierboven (bij oef 1) staat en bekijk daar nog eens de voorbeelden.

Oef 3 : Precies werken zodat je de figuren kunt overplooien en ze mooi op mekaar passen.In de hokjes zie je hoeveel rechten je zo kunt tekenen. (zie voorbeeld hieronder)

Slimleren - Parallellogram, ruit, trapezium en vlieger  1 rechte in dit trapezium

Oef 4 : Punten geven... welke figuur is de vierhoekenkampioen?

B. TAAL     een brief

Thema 8  les 3   (Taalboek 35-36       Werkschrift B 36-37)

Je leert een brief schrijven. Die brief moet je versturen naar de juf/de meester. Daarin ga je precies schrijven hoe jij je dag doorbrengt in deze coronatijden. Klasnummers 1 - 11 schrijven een brief naar de juf, klasnummers 12 - 22 naar meester Lieven.

VOORAF (werkschrift 36)

1. Vul maar netjes in :
    Ik moet een brief schrijven
    De zender is : eigen voornaam en familienaam
    De ontvanger is : juf Maddy of meester Lieven

2. De woordspin
In het midden schrijf je "coronavirus". De spin vul je verder aan met allerlei woorden (ideetjes) die je straks kunt gebruiken in je brief. (vb. lessen op de computer, oma en opa, wandelen en fietsen, ...)

3. Nu moet je je brief uitschrijven in je schrift (bladzijde 37) Dit is het kladwerk.

Adres zender (hoofdletters waar het moet!)
- eigen voornaam en naam
- jouw straat en nummer
- postcode en gemeente

Adres ontvanger (hoofdletters waar het moet!)
- Mevrouw Maddy Hollevoet
- Ruitjesbosstraat 3
- 8820 Torhout
of
- Meester Lieven Claeys
- Boomgaardstraat 7
- 8020 Oostkamp

Dan de brief zelf. Er staan nummertjes... dat wordt uitgelegd in je taalboek bladzijde 35.
Bij nr 1 schrijf je bijvoorbeeld Lieve juf Maddy of Beste meester Lieven.
Bij nr 2 vertel je kort wie jij bent en waar je nu je werk aan het maken bent. (vb. Ik ben Choco en schrijf deze brief vanuit mijn slaapkamer waar mijn bureau staat)
Bij nr 3 schrijf je alles wat je te vertellen hebt over deze coronatijden (zie woordspin). Gebruik hoofdletters en leestekens waar het moet en vorm vooral goede zinnen. Overlezen dus!!!
Bij nr 4 schrijf je een korte afsluitende zin... misschien heb je zelf een speciale vraag voor de juf of de meester?
Bij nr 5 doe je natuurlijk vele groetjes en tenslotte bij nr 6 nogmaals je adres. (met handtekening)

In het boek staat ook waar je best een lijntje (regel) moet overlaten en waar je precies de datum van vandaag moet schrijven. Lees zeker wat er onderaan staat en kleur de bolletjes als het OK is. Laat je brief zeker eens nalezen door je mama of papa en lees hem ook eens hardop voor.

4. En nu in het NET.  
Zoek een net blad papier (heb je er met lijntjes?) Schrijf zeer netjes je brief over. Als dat gelukt is, moet je op zoek naar een postzegel en een envelop. (Nu moeten je mama en/of papa natuurlijk wel een beetje helpen.) Laat je mama of papa het adres van juf Maddy of meester Lieven (zie hierboven) op de envelop schrijven en de postzegel op de juiste plaats kleven. Je eigen adres schrijf je op de achterzijde. Het adres en de postzegel moeten namelijk op de juiste plaats op de envelop. (zie taalboek 36)

C. MUZISCHE

De opdracht van Slinkachu sparen we voor de volgende keer. Nu zou ik graag hebben dat je je brief voor de juf of de meester een beetje versierd. Maak aan de achterkant ook een mooie tekening van jezelf in deze coronatijden. Stop er misschien ook eens een leuk fotootje bij. (hoeft niet hoor)

Als je brief dan op en top in orde is mag je die in de envelop steken en dichtkleven. Zeker van jezelf? Want als de enveloppe dicht is kun je er natuurlijk niets meer aan veranderen. Dan moet je hem nog gaan posten. Ga op zoek naar een rode brievenbus en stop je enveloppe ten laatste maandag erin. Dan krijgen de juf en de meester nog volgende week jullie brieven. We kijken er al naar uit hoor!!!!!

😅😙😶😭😮😯😰😱😲😳😴😵😶🙀😿😿😾😽😼😻😺😹😸😷😣😤😥😦😧

O ja, omdat ik denk dat het al een hele tijd geleden is dat je je klasgenootjes hebt gezien (misschien ben je al vergeten hoe ze eruit zien) nog enkele lieve snoetjes van leerlingen uit de klas. Heb je alle vriendjes en vriendinnetjes herkend op de vorige vrijdagen? Bekijk vandaag deze 3 maar eens! De volgende reeks vriendelijke foto's van enkele vrolijke klasvriendjes komt er de volgende keer. 😁


  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Tabeau vivant (Pieter Breughel Kinderspelen)

 Vandaag leerden we in de les muzische kennismaken met een 'tableau vivant'.(drama) Leren dramatiseren, een compositie samenstellen ...