donderdag 28 mei 2020

vrijdag 29 mei

Wat een leuke brieven zeg! Choco en ik hebben ze in één ruk gelezen. (nu ja... ik moet ze voorlezen want Choco kan eigenlijk nog niet zo goed lezen)



Anna vroeg wanneer ze terug naar school mag... wel dat wordt dan wellicht heel binnenkort! Médard vroeg zich af of ik een leuke tijd heb gehad tijdens de coronatijden... neen dus, ik ga veel liever naar school. Luca schreef dat hij een grote fan is van Harry Potter en maakte daar een prachtige tekening bij! Ziva liet me weten dat ze samen met haar mama iedere morgen voor het ontbijt gaat lopen. Noa heeft zich niet verveeld want ze heeft 24 cavia's en 4 geiten. Louisa heeft dan weer een supertoffe wandeling gemaakt : start aan de Wara in Waardamme. Moet je ook eens doen, zegt ze. Elize maakt samen met haar mama veel dessertjes klaar. Cor wist te vertellen dat hij er een neefje bij heeft : kleine Seppe. In de supermooi-versierde brief van Alany las ik dat ze slijm maakt en daarmee uren kan spelen! SLIJM? Van Juliette vernam ik dat ze iedere dag wel de klasblog leest, maar dat ze eigenlijk het liefst ons allemaal in het echt wil terug zien! Wel, Juliette, dat komt in orde. Volgende week of de week erop zien we elkaar allemaal terug. OEF! Ook juf Maddy was in de wolken met al de brieven die ze van jullie kreeg.

A. MEETKUNDE           Gelijkvormigheid en gelijkheid

Sprong 11      les 135     Werkschrift 11-12

Makkelijk hoor... maar toch een beetje moeilijk! We starten met een filmpje.
https://www.xnapda.be/filmpjes/3de-leerjaar/gelijkvormigheid

oef 1

  • Gelijk is gelijk!  De figuur (fles, pan, gitaar) heeft precies dezelfde vorm en is precies even groot. (2 kruisje xx onder de figuren rechts die gelijk zijn aan de figuur links)
  • Gelijkvormig heeft wel dezelfde vorm maar is niet even groot. De figuur kan dus groter of kleiner zijn. (1 kruisje x onder de figuren rechts die gelijkvormig zijn aan de figuur links)
  • Niet gelijkvormig (dus verschillend) wil zeggen dat de figuur anders is, dus een andere vorm heeft. (geen kruisje) Leuk toch?
oef 2

Deze oefening moet je heel traag en heel aandachtig maken... want hier moet je echt precies werken! Gelukkig staan er roostertjes om je te helpen.
  • de bal : Teken ernaast ook een bal die helemaal gelijk is. De bal moet dus precies dezelfde vorm hebben maar ook precies even groot zijn. Doe dat traag en kijk goed naar het rooster in het voorbeeld. Als je goed dijkt weet je waar jouw lijntjes moeten komen.
  • het kasteel : Teken ernaast een kasteel (hier met een lat) die gelijkvormig is. Het kasteel zal dezelfde vorm hebben maar zal wel groter zijn. Zet je bril op het puntje van je neus want alle muren, alle vensters en torens moeten op de juiste plaats komen.
  • het meisje : Ernaast een gelijkvormig meisje tekenen... ze zal wel kleiner zijn. Dit is wel de moeilijkste oefening maar zo'n stoere ridder/mooie jonkvrouw als jij kan dat. Véééééél Succes.
B. TAAL                             Bijvoeglijke naamwoorden


Thema 9     Les 4     werkschrift 56-57

Bekijk eerst de twee filmpjes die klaarstaan bij je Bingeltaken. Dus nu eerst naar je Bingeltaken... filmpjes bekijken en dan terug naar de klasblog. Ook je werkschrift openleggen op bladzijde 56. Vergeet niet net en zonder fouten te werken.

oef 1

Lees eerst aandachtig wat er in het kadertje onderaan de bladzijde staat. OK? Hier gaan we : woordjes invullen die zeggen hoe iets of iemand is.

voorbeeld : Op een oud tafeltje staat een moderne vaas. (Zorg ervoor dat je verschillende bijvoeglijke naamwoorden invult... anders wordt het een beetje saai natuurlijk)

oef 2

Schrijf dit maar netjes en juist over.
Een tekst met bijvoeglijke naamwoorden is veel leuker om te lezen.

oef 3

Lees eerst aandachtig het kadertje bovenaan de bladzijde. De trappen van vergelijking.

voorbeeld : groot → groter → grootst / dom → dommer → domst / traag → trager → traagst

Vul nu onder Joris de volgende woorden onder elkaar in. Wat komt er bij Mo en Steven?

Joris              Mo              Steven
sterk     → ................ → ................
handig  → ................ → ................
slim      → ................ → ................

oef 4

Net zoals bij oefening 1 moet je hier opnieuw bijvoeglijke naamwoorden invullen zodat de tekst veel leuker wordt. Denk eraan... het moet hoe-woorden zijn die meer uitleg geven over hoe iets of iemand is.

voorbeeld : rappe paarden is prima, want 'rappe' vertelt hoe onze paarden zijn.
                   twee paarden is fout, want 'twee' vertelt niet hoe onze paarden zijn.

C. MUZISCHE                 Slinkachu

Ken je hem nog? Neem maar eens een kijkje op https://slinkachu.com/ of kijk naar dit filmpje over hoe hij zijn kunstwerkjes maakt. ( https://www.youtube.com/watch?v=aJdh_G2ZhSE ) We hebben de opdracht al eens in groepjes in de klas gemaakt. Nu moet je thuis alleen aan de slag. (misschien helpt je mama of papa of je grote broer of zus wel een handje)

Je hebt dus nodig : kleine figuurtjes ( Lego, Playmobil, ... ) en iets wat een normale grootte heeft. Groot en klein moeten wel iets met mekaar te maken hebben.

voorbeeld : twee kleine ventjes die de veters van jouw schoen proberen te openen.

SLINKA ... WIE? SLINKACHU! | Óscar Romerocollege      (een voorbeeldje uit een andere school natuurlijk)

Zoek ook een geschikt plekje in je huis. Neem er een paar foto's van (misschien helpt papa of mama wel eventjes) en mail jouw beste foto naar  lieven.claeys@scholengruuthuse.net . Ik verwacht jullie foto's ten laatste volgende week woensdag, dus op 03 juni. Maak er iets leuks van.


😅😙😶😭😮😯😰😱😲😳😴😵😶🙀😿😿😾😽😼😻😺😹😸😷😣😤😥😦😧

O ja, omdat het al een hele tijd geleden is dat je je klasgenootjes hebt gezien (misschien ben je al vergeten hoe ze eruit zien) nog enkele lieve snoetjes van leerlingen uit de klas. Heb je alle vriendjes en vriendinnetjes herkend op de vorige vrijdagen? Bekijk vandaag deze 3 maar eens! De volgende keer komen de laatste gekke gezichten van onze klas aan de beurt. 😁






  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Selfietje

      Wie is wie?      (selfie : zie muzische opdracht 5 juni)   1. 2. 3. 4.  5.   6.    7. 8.    9.   10. 11 .    12.   13.  14...