maandag 11 mei 2020

Dinsdag 12 mei

Goeiemorgen allemaal,

zie hieronder de taken voor vandaag .

Veel succes,
juf Maddy

08.45 - 09.00 : LEZEN VAN DE KLASBLOG  

09.00 - 09.45 : TAAK 1 ( WISKUNDE  of TAAL )
WISKUNDE : Sprong 10 les 127 Breuken p. 92-93 (werkschrift C)   
Dit is een herhalingsles : 
-vooraleer je begint, lees je nog eens je Neuze neuze boekje op p. 8-9-10-11-12
-neem nu je werkschrift en lees eerst zeer goed de opdrachten .

Uitleg bij de oefeningen :
Oef. 1 p. 92 : Vul aan wat uit de breukmachientjes komt .
Voorbeeld: laatste oefening ->  in 100 -  breuk   -> uit  ?? 
                                                                             4
                  
                   Je neemt dus   van 100 =  ?? (bewerking 100 : 4 = 25 )
                                        
Oef. 2 p. 92 : Vul aan .  
Voorbeeld : laatste oefening van het driehoekje 
 ->   4 van 42 is .28.....         (Wat is het geheel ?   42 )
                                          (In hoeveel gelijke delen moet ik verdelen ? in 6 -> 42 : 6 = ...)
                                             (Hoe groot is één deel ? 7)
                                             (Hoeveel deeltjes moet ik nemen ? 4)
                                              (Hoeveel is dit dus samen ? 4 x 7 = 28
                    
 Oef. 3 p. 92 Welk deel is weg ?  Welk deel blijft over ? 
Voorbeeld : eerste oefening  

In hoeveel gelijke stukken is die bol kaas verdeeld (neem je potlood en teken )
-> in 4

-> uit de bol kaas is dus 1 van de 4 gelijke delen weg , ik noteer 1 (kleinste stuk )
                                                                                                       4
-> er blijven dus 3 van de 4 gelijke delen over, ik noteer 3 (grootste stuk )
                                                                                          4

  Oef. 4 p. 92 MAG -opdracht -> Wat ging er in het machientje ?

Oef. 5 p. 92 Omcirkel wat het MEEST is ! (laat je niet foppen)
TIP : lees de breuken in het lang !!

Oef. 6 p. 93 MAG- opdracht -> Vul aan wat het breukmachientje doet.

Oef . 7 p. 93  Stel de gegevens in beide diagrammen voor .
                      Beantwoord de vragen .
Lees eerst goed de tabel , het gaat over de leeftijden van de Belgische bevolking .

Diagram 1 : In hoeveel gelijke delen werd de bevolking verdeeld ?
                      -> in 20 gelijke delen (20 is de noemer van de breuk)
                      -> je telt dus 20 vakjes 
                      -> kleur nu in volgorde , begin vooraan: van links naar rechts  geel , enzovoort .......
                                                                                                                           20 

Diagram 2 : Hier tel je per leeftijdscategorie 20 vakjes (van onder naar boven )
                      -> leeftijd van 0 - 19 jaar =  4  deel van de Belgische bevolking
                                                                   20     
                      -> kleur dus van onder naar boven 4 van de 20 vakjes geel .   

 Beantwoord nu nog de 2 vragen .

Opgelet : Op BINGEL staat nog een taak klaar over breuken !

09.45 - 10.00 : TAFELDICTEE (in schriftje of apart blaadje)

(eerst de oplossingen van gisteren ma. 11 mei : 900 / 750 / 412 / 480 / 250 // 35 / 37 / 8 / 14 / q 6 r 3)

4 x 160 = .....                          96 : 8 = ....
9 x 107 = .....                          1000 : 2 : 2 = .......
2 x 25 x 5 = .......                    560 : 7 = .........
4 x 60 x 2 = .......                    710 : 10 = ......
99 x 10 = ........                        22 : 8 = q ... r.....

10.00 - 10.30 : PAUZE  (doe wat je leuk vindt .....)

 10.30 - 11.15 : TAAK 2    ( TAAL of WISKUNDE )
TAAL : Thema 8 les 4 Soorten zinnen Werkschrift Tijd voor Taal B p. 38-39  
Wat leren  en herhalen we ?

* We leren wat zinnen zijn , we leren de soorten zinnen  en ook de passende leestekens .
    -> de mededelende zin   : Ik maak mijn taakjes netjes  
    -> de vraagzin                : Heb je zin in een ijsje
    -> de bevelzin                : Ruim je kamer op !  
    -> de uitroepzin             : Au !!!  

Hoe ga ik te werk ? 

1. Bekijk nu volgend filmpje 

3de-leerjaar/leestekens-en-soorten-zinnen

2. Neem je werkschrift en lees zeer goed p. 38 

3. Maak nu de oefeningen p. 39 
Oef. 1 p . 39 :
-> Kleur de vraagzinnen groen, de bevelende zinnen rood , de mededelende zinnen laat je wit.


Oef. 2 p. 39 :
-> Schrijf de zin in de juiste tekstballon en voeg het juiste LEESTEKEN toe .
-> En .... vergeet ook de HOOFDLETTERS niet .
-> Werk NET !

4. BINGELTAAK : Op Bingel staat een taak klaar om de soorten zinnen in te oefenen.

11.15 - 11.45 : WERO  (tijd tot donderdag )

Onze schoolomgeving is gelegen in het gehucht Baliebrugge,
Baliebrugge ligt in de gemeente Ruddervoorde.
Ons land kent heel wat gemeentes, namelijk 580. Vroeger nog veel meer !
Maar sommige kleinere gemeentes werden opgenomen bij een grotere gemeente.


Dit gebeurde ook met Ruddervoorde, Ruddervoorde werd een deelgemeente van Oostkamp.
Er behoren nog deelgemeentes tot Oostkamp.
Aan jullie nu om informatie op te zoeken (eventueel hulp vragen aan mama/papa/....)
en dan kan je volgende werkblaadjes invullen.


Hoe ga ik te werk ? 
1. EERST lees je de werkblaadjes , vul nog niets in !
2. ZOEK dan informatie op , deze link hieronder  kan je helpen .
    Je mag natuurlijk nog andere sites bezoeken ook , of een infoboekje van de gemeente...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oostkamp

3. VUL nu je werkblaadjes in , doe dat met potlood.
            


 11.15 - 12.00 : LEESKWARTIER   (eigen boek of boek/strip uit de boekenkast op Bingel )

12.00 - 13.00 : LUNCH   Smakelijk !! 

13.00 - 14.00 : VIDEOGESPREK  

We horen elkaar om 13.00 !!
Zorg dat alles klaarligt !!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

vrijdag 29 mei

Wat een leuke brieven zeg! Choco en ik hebben ze in één ruk gelezen. (nu ja... ik moet ze voorlezen want Choco kan eigenlijk nog niet zo goe...