maandag 4 mei 2020

Dinsdag 5 mei

Hallo allemaal,

Alweer feest ! Vandaag is Céleste jarig , helaas kunnen we ook deze verjaardag niet samen vieren.
Het kaartje stopte ik vorige week in de brievenbus !
Een fijne verjaardag en een leuke dag van ons allemaal !


08.45- 09.00  : LEZEN VAN DE KLASBLOG  

09.00 - 09.45  :TAAK 1 (TAAL of WISKUNDE)  
TAAL : Thema 7 les 8 p. 31-32 Heb jij ook zin in zinnen ?      
Vandaag gaan we weer bouwen . Niet met stenen , maar met zinnen.
We bouwen zinnen en breken zinnen af.

Hoe ga ik te werk ? 

a. EERST lees je het voorbeeld hieronder.
    Even herhalen dus wat we vorige week geleerd hebben.
Zinnen opbouwen .
* Voorbeeldzin :  Mama kookt . 
                       -> Mama kookt (WAT )  (WANNEER )  (WAAR) ...
                       -> Mama kookt spaghetti om 19u  in de keuken .
                      -> of  Om 19u kookt mama spaghetti in de keuken .

b. NU beluister je de les die ik heb opgenomen .

     les zinnen Thema 7 les 8

c. DAN  maak je oefening 1 in je werkschrift Tijd voor Taal B p. 31 
    LEES de opdracht . 
    Je kleurt dus in elke kolom een vak rood / een vak groen /een vak  blauw / een vak geel.
   * Voorbeeld : 
      Ik kleur rood: 
       in de 1ste kolom  Iedere dinsdag 
       in de 2de kolom   leest , 
       in de 3de kolom   Zorah,
       in de 4de kolom   in de slaapkamer 
       in de 5de kolom   een boekje over Barbie. 

       Mijn zin lees ik nu luidop :  Iedere dinsdag leest Zorah in de slaapkamer een boekje over Barbie.

   d. In een zin zeggen we steeds iets over iemand of over iets . (zie kadertje midden p.31)
       Dit noemen we het ONDERWERP
       Voorbeeld :
       De kinderen van het derde leerjaar mogen nog niet naar school gaan .
       Het ONDERWERP van de zin is dus :  De kinderen van het derde leerjaar. 

   e.  BEKIJK nu volgend filmpje. 
      
      3de-leerjaar/onderwerp

   f.. MAAK nu   * oef. 2 p.31 : Omcirkel het ONDERWERP van de volgende zinnen . 
      Stel telkens de vraag : WIE of WAT doet iets !  

      De laatste zin doen we samen :

      Tijdens de paasvakantie klimt de bakker 's nachts op een ladder.
      WIE DOET IETS  ? De bakker -> de bakker  is het onderwerp van de zin .
      
                             * oef 3 p. 32 : Omcirkel ook hier het ONDERWERP en SCHRIJF het 
                                                     ONDERWERP dan nog eens in het kader.

       De laatste zin doen we samen :

       Op het kerkhof bevriezen de bloemen .
       WIE of WAT DOET IETS ? De bloemen -> de bloemen is het onderwerp van de zin.

                            * oef 4 p. 32 : Maak een gele , groene en blauwe zin, kleur eerst de vakjes,
                                                    zeg de zin luidop en schrijf ze dan op . 
                                                    Denk aan de HOOFDLETTERS en LEESTEKENS.

g.  Bingeltaak: er staat ook een taak klaar (onderwerp zoeken )


09.45- 10.00  : TAFELDICTEE  (in een apart schriftje op een apart blaadje)
(hier eerst de oplossingen van gisteren: 180 / 320 / 430 / 280 / 420 // 50 / 30 / 102 / 98 / q 6 r 4 )

4 x 50 x 2 =     ......                                   888 : 8 = ............
3 x 318 =   ...........                                    720 : 9 =  ...........
60 x 9 = ..........                                          400 : 4 : 2 = .........
5 x 70 = .........                                           24 : 8 = ..........
9 x 20 = .........                                           19 : 5 = q .. r ...

10.00- 10.30 : PAUZE  

  10.30- 11.15  : TAAK 2  (WISKUNDE of TAAL )  

WISKUNDE : Sprong 10 les 122 p. 82 - 83 Cijferen Vermenigvuldigen (herhaling )  

Dit is herhaling , weet je nog hoe het moet ?
Lees de oefeningen eerst eens opnieuw in je Neuze Neuze boekje p. 28.
Je maakt nu de oefeningen p. 82 : hier heb je nog een cijferrooster,
op p. 83 kan je als hulp zelf een rooster tekenen met potlood .
Je schrijft de oefeningen met balpen en lost ze op met potlood.
Werk netjes !
(je moet niet letten op die vakjes van 'cijferduivel' en 'ik ')

11.15 - 11.45  : WERO  
 Oriënteren 'Op weg naar Silkes verjaardagsfeest '   
Het is belangrijk dat we ons kunnen oriënteren.
Dit betekent : de plaats bepalen waar je je bevindt.
Ook kaartlezen is vaak niet zo eenvoudig, dit moeten we ook niet meer vaak doen.
Want met een GPS is het natuurlijk heel wat makkelijker geworden, we kijken niet echt naar de kaart en luisteren wat de mevrouw of meneer ons vertelt .
Maar wat als de GPS het eens niet doet ??
Dan is het toch belangrijk dat je je kan oriënteren!!

Je maakt 2 blaadjes , je mag er ook donderdag aan verder werken .(klaar tegen ma. 11 mei ) Neem het blad met als titel  : "Op weg naar Silkes verjaardagsfeest ".
-> Lees eerst de uitleg bovenaan !
-> Je moet de weg tekenen die je moet volgen om tot bij het huis van Silke te komen (doe dat best in
     potlood)  
      * lees daarom de instructies onder de kaart .
 -> Een kaart heeft ook een legende : dit zijn symbolen/tekeningen die iets voorstellen op een kaart.

Maak nu ook nog het blad met als titel : "De legende"
-> Lees ook hier wat je moet doen .


11.45 - 12.00 : KWARTIERLEZEN  (eigen boek of boek / strip uit de boekenkast op Bingel)

12.00 -13.00 : LUNCH 

13.00 - 14.00 : VIDEOGESPREK   
* Leg je werkschriften en schrijfgerief  klaar.
* Post-it tussen de blaadjes, zo hoef je niet te zoeken.
* Wat begreep je niet zo goed ? Plaats bij deze oefening een vraagteken of een kruisje.

* Om 13u stipt beginnen we , dus microfoons uit en geen berichten meer typen aan elkaar .



Alles goed begrepen ? Prima !
Had je fouten ? Probeer deze oefeningen eens opnieuw te maken .

Deze namiddag kan je wat verder werken aan je moederdagcadeau .






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wegenwerken - een kijkje bij de werken

Wegenwerken in onze schoolomgeving  Wij namen - onder begeleiding van de werkmannen van VERHELST - een kijkje. We kregen een boeiende uiteen...