Goeiemorgen,
hier zijn we weer !
Eerst goed lezen wat op het programma staat , dan kan je beginnen .
09.00- 09.45 : Taak 1 (WISKUNDE of TAAL )
WISKUNDE : Rekensprong C les 128 Herhaling p. 94-95
Dit is herhaling en zou vlotjes moeten gaan .
Lees steeds goed de opdracht !
Breuken: oef 1 en 2 p. 94
* Eerst lees je de uitleg in verband met breuken in je Neuze Neuze boekje p. 8-9-10-11-12.
* Bekijk nu de filmpjes die klaarstaan bij jouw Bingeltaken.
* Maak nu de oefeningen
Cijferen : oef 1 Optellen en aftrekken p. 94 en 95
* Eerst lees je nog eens de uitleg in je Neuze Neuze boekje p. 25- 26- 27
* Indien nodig : bekijk de filmpjes opnieuw die op de klasblog staan bij donderdag 23 april
* Aan het werk ! Schrijf de getallen NETJES onder elkaar met balpen, los op met potlood.
oef 2 Vermenigvuldigen p. 95
* Eerst lees je de uitleg in je Neuze Neuze boekje p. 28
* Aan het werk !
(oefening 3 kan je nog niet maken, dit hebben we nog niet geleerd)
oef b Cijferen vermenigvuldigen op pagina 70 kan je nu ook nog maken .
09.45-10.00 TAFELDICTEE
(in apart schriftje of blaadje: je schrijft de oefeningen over )
Maar eerst de oplossingen van maandag 26 april (300/945/227/190/648 // 50/25/104/180/ q 7 r 2 )
80 x 6 = .. 660 : 6 = ...
9 x 21 = ... 500 : 2 = ...
4 x 208 = ..... . 981 : 9 = ....
7 x 7 = .... 570 : 3 = ....
5 x 6 x 4 = ... 11 : 4 = q . r.
10.00-10.30 PAUZE (bewegingstussendoortje of naar buiten, ....)
10.30-11.15 Taak 2 (WISKUNDE of TAAL)
TAAL : Thema 7 les 3 Begrijpend lezen Op ontdekkingsreis -> Kriebelbeestjes .
Je gaat zelf op ontdekking in het bos of in de jungle . Je trekt heel diep het bos in en vindt daar
insecten en andere kriebelbeestjes die nog nooit iemand gezien heeft. Je maakt er foto's van en schrijft alles op , zodat je verslag kan uitbrengen als je terug bent. Maar als je terug bent, is het enthousiasme zo groot om over de ontdekkingen te vertellen , dat alle papieren uit de map vallen
en in het rond vliegen.
Niemand kan dat ooit begrijpen, denk je . Dus moet je een manier vinden om dat duidelijk naar
voor te brengen. Hoe zou je dat doen ?? Je wilt natuurlijk niet alles overschrijven , het moet dus
duidelijk en overzichtelijk zijn.
We leren dus om je gegevens in een tabel of in een grafiek te plaatsen .
(dat leerden we ook al in de wiskundelessen )
Hoe ga je te werk ?
1. Lees eerst de tekstjes zeker 2 KEER in je Taalboek B p. 23 (boek met de dikke kaft) over :
- wandelende takken
- vlinders
- bidsprinkhanen
- vuurvliegjes
- kakkerlakken
2. Neem nu je werkschrift B . p. 21-22 Les 3 Op ontdekkingsreis .
oef. 1 p. 21 Vul de grafieken in en los de vragen op .
Duid met fluo aan waarover die grafieken/ tabellen gaan ,
zo weet je welke gegevens je nodig hebt.
-> Ik duid dus aan bij oef 1 bij beide grafieken : "Hoe lang leven de kriebelbeestjes ?"
* 1ste oefening tabel :
voorbeeld : wandelende tak : 1 jaar en 6 maanden = 18 maanden
* 2de oefening grafiek : (horizontaal : de namen van de kriebelbeestjes,
verticaal : het aantal maanden )
voorbeeld : wandelende tak : tel van onder naar boven tot aan 18 maanden
en kleur van 0 tot 18 .
* Rangschik de kriebelbeestjes naar leeftijd : van MINST naar MEEST :
als je alles goed gekleurd hebt, kan je dit goed zien, wat laagst is , is het minst,
wat hoogst is , is het meest.
oef. p .22 Deze tabel / grafiek gaat over de 'grootte van de kriebelbeestjes '
-> Ik duid dus bij beide oefeningen de titel van de tabel / grafiek aan met gele fluo.
* 1ste oefening tabel :
voorbeeld wandelende tak : 6 cm
* 2de oefening grafiek :
voorbeeld wandelende tak : 6 cm : tel van onder naar boven van 0 tot 6 cm
en kleur dit stuk
* Rangschik de kriebelbeestjes van KLEIN naar GROOT
oef 2. p . 22 Rangschik nu deze dieren alfabetisch :
wandelende tak - atlasvlinder - bidsprinkhaan - kakkerlak - vuurvliegje
11.15 - 11.45 : WERO (hiervoor krijg je tijd tot maandag 4 mei )
Gisteren kreeg je als opdracht om je schaduwbeeld gedurende de dag enkele keren te tekenen
en te meten .
En wat stelde je vast ? ............................
Juist !....... 's middags was je schaduwbeeld ongeveer je eigen lengte, 's morgens was je schaduwbeeld heel groot , 's avonds was het ook alweer groter dan 's middags .
Hoe komt dat nu ??
* Schaduw : volgend filmpje legt uit hoe dit komt .
schaduw-tekenen-als-de-zon-schijnt
Médard voerde het proefje uit, ik ben benieuwd wat hem is opgevallen.
Ook Julie deed de opdracht.
Ook Noa maakte de opdracht .
Hm... de ene keer gegroeid , de andere keer wat gekrompen..
Hoe komt dat nu ?
* Het opkomen en ondergaan van de zon , bekijk volgend filmpje
de-zon-en-de-aarde
* De windroos : bekijk volgend filmpje.
de windroos
Nu maak je tegen volgende week maandag 4 mei 2 werkblaadjes.
(ik stuurde dit door naar jullie e-mail adres op Drive)
a. Werkblad : De windroos
b. Werkblad : De zon helpt je
c. MAG -opdracht : Uit welke richting waait de wind ? (zelf een windhaan maken )
11.45-12.00 : KWARTIELEZEN (eigen boek of boek of strip uit de boekenkast op Bingel)
12.00 - 13.00 : LUNCH
13.00 -14. 00 : VIDEOGESPREK
* Zorg dat je werkschriften klaarliggen en schrijfgerief
* Begreep je iets niet zo goed ?
-> Zet een kruisje of een vraagteken bij de oefening
-> Kleef een post-it tussen de bladzijde.
* Eenmaal de uitleg begonnen is : microfoon uit en geen berichten typen voor elkaar,
enkel een vraag voor de juf !
dinsdag 28 april 2020
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Verrjaardag Marie
Dinsdag was Marie jarig , ze mocht 9 kaarsjes uitblazen. Uit de verdagsdoos koos ze voor een selfie met de juffen. 🥰
-
We bouwen samen aan een warm nest ! Hopelijk hebben jullie allemaal kunnen genieten van een leuke vakantie met heel wat avonturen. Graag zie...
-
Onder een stralende zon fietsten we richting Ridefort. Daar konden we proeven van tal van sporten en activiteiten . En of het leuk was ? J...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten