dinsdag 28 april 2020

Dinsdag 28 april

Goeiemorgen,

hier zijn we weer !
Eerst goed lezen wat op het programma staat , dan kan je beginnen .


09.00- 09.45 : Taak 1 (WISKUNDE of TAAL )

WISKUNDE : Rekensprong C les 128 Herhaling p. 94-95

Dit is herhaling en zou vlotjes moeten gaan .
Lees steeds goed de opdracht !

Breuken: oef 1 en 2 p. 94
      * Eerst lees je de uitleg in verband met breuken in je  Neuze Neuze boekje p. 8-9-10-11-12.
      * Bekijk nu de filmpjes die klaarstaan bij jouw Bingeltaken.
      * Maak nu de oefeningen
   
Cijferen :  oef 1  Optellen en aftrekken  p. 94 en 95
       * Eerst lees je nog eens de uitleg in je Neuze Neuze boekje p. 25- 26- 27
       * Indien nodig : bekijk de filmpjes opnieuw die op de klasblog staan bij donderdag 23 april
       * Aan het werk !  Schrijf de getallen NETJES onder elkaar met balpen, los op met potlood.

                  oef 2 Vermenigvuldigen p. 95 
        * Eerst lees je de uitleg in je Neuze Neuze boekje p. 28
        * Aan het werk !

(oefening 3 kan je nog niet maken, dit hebben we nog niet geleerd)
                 
                 oef b Cijferen vermenigvuldigen op pagina 70  kan je nu ook nog maken .

09.45-10.00  TAFELDICTEE   

(in apart schriftje of blaadje: je schrijft de oefeningen over )

Maar eerst de oplossingen van maandag 26 april (300/945/227/190/648 // 50/25/104/180/ q 7 r 2 )

80 x 6 = ..                  660 : 6 = ...

9 x 21 = ...                  500 : 2 = ...

4 x 208 = .....            . 981 : 9 = ....

7 x 7 = ....                   570 : 3 = ....

5 x 6 x 4 = ...               11 : 4 = q . r.


10.00-10.30   PAUZE  (bewegingstussendoortje of naar buiten, ....)

10.30-11.15  Taak 2   (WISKUNDE of TAAL)

TAAL : Thema 7 les 3 Begrijpend lezen  Op ontdekkingsreis -> Kriebelbeestjes .

Je gaat zelf op ontdekking in het bos of in de jungle . Je trekt heel diep het bos in en vindt daar
insecten en andere kriebelbeestjes die nog nooit iemand gezien heeft. Je maakt er foto's van en schrijft alles op , zodat je verslag kan uitbrengen als je terug bent. Maar als je terug bent, is het enthousiasme zo groot om over de ontdekkingen te vertellen , dat alle papieren uit de map vallen
en in het rond vliegen.
Niemand kan dat ooit begrijpen, denk je . Dus moet je een manier vinden om dat duidelijk naar
voor te brengen. Hoe zou je dat doen ?? Je wilt natuurlijk niet alles overschrijven , het moet dus
duidelijk en overzichtelijk zijn.


We leren dus om je gegevens in een tabel of in een grafiek te plaatsen .
 (dat leerden we ook al in de wiskundelessen )

Hoe ga je te werk ?
1. Lees eerst de tekstjes zeker 2 KEER in je Taalboek B p. 23 (boek met de dikke kaft) over :
    - wandelende takken
    - vlinders
    - bidsprinkhanen
    - vuurvliegjes
    - kakkerlakken

2. Neem nu je werkschrift B . p. 21-22 Les 3  Op ontdekkingsreis .

    oef. 1 p. 21  Vul de grafieken in en los de vragen op .
           
Duid met fluo aan waarover die grafieken/ tabellen gaan ,
zo weet je welke gegevens je nodig hebt.

-> Ik duid dus aan bij oef 1 bij beide grafieken : "Hoe lang leven de kriebelbeestjes ?"

* 1ste oefening tabel :
voorbeeld : wandelende tak : 1 jaar en 6 maanden = 18 maanden

* 2de oefening grafiek : (horizontaal : de namen van de kriebelbeestjes,
                                        verticaal : het aantal maanden )
voorbeeld : wandelende tak : tel van onder naar boven tot aan 18 maanden
en kleur van 0 tot 18 .

* Rangschik de kriebelbeestjes naar leeftijd : van MINST naar MEEST :
  als je alles goed gekleurd hebt, kan je dit goed zien, wat laagst is , is het minst,
   wat hoogst is , is het meest.

oef. p .22 Deze tabel / grafiek gaat over de 'grootte van de kriebelbeestjes '

-> Ik duid dus bij beide oefeningen de titel van de tabel / grafiek aan met gele fluo.

* 1ste oefening tabel :

voorbeeld wandelende tak : 6 cm

* 2de oefening grafiek :

voorbeeld wandelende tak : 6 cm : tel van onder naar boven van 0 tot 6 cm

en kleur dit stuk

* Rangschik de kriebelbeestjes van KLEIN naar GROOT

oef 2. p . 22 Rangschik nu deze dieren alfabetisch :

wandelende tak - atlasvlinder - bidsprinkhaan - kakkerlak - vuurvliegje



11.15 - 11.45  : WERO  (hiervoor krijg je tijd tot maandag 4 mei )

Gisteren kreeg je als opdracht om je schaduwbeeld gedurende de dag enkele keren te tekenen
en te meten .
En wat stelde je vast ? ............................
Juist !....... 's middags was je schaduwbeeld ongeveer je eigen lengte, 's morgens was je schaduwbeeld heel groot , 's avonds was het ook alweer groter dan 's middags .
Hoe komt dat nu ??

* Schaduw : volgend filmpje legt uit hoe dit komt .
schaduw-tekenen-als-de-zon-schijnt

   Médard voerde het proefje uit, ik ben benieuwd wat hem is opgevallen.
   Ook  Julie deed de opdracht.









Ook Noa maakte de opdracht .
Hm... de ene keer gegroeid , de andere keer wat gekrompen..
Hoe komt dat nu ?
















* Het opkomen en ondergaan van de zon , bekijk volgend filmpje

de-zon-en-de-aarde

* De windroos : bekijk volgend filmpje.

de windroos

Nu maak je tegen volgende week maandag 4 mei  2 werkblaadjes.
(ik stuurde dit door naar jullie e-mail adres op Drive)

a. Werkblad : De windroos 
b. Werkblad : De zon helpt je 
c. MAG -opdracht : Uit welke richting waait de wind ? (zelf een windhaan maken )


11.45-12.00 : KWARTIELEZEN  (eigen boek of boek of strip uit de boekenkast op Bingel)


12.00 - 13.00 : LUNCH 

13.00 -14. 00 : VIDEOGESPREK  

* Zorg dat je werkschriften klaarliggen en schrijfgerief
* Begreep je iets niet zo goed ?
   -> Zet een kruisje of een vraagteken bij de oefening
   -> Kleef een post-it tussen de bladzijde.
* Eenmaal de uitleg begonnen is : microfoon uit en geen berichten typen voor elkaar,
                                                       enkel een vraag voor de juf !









         



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Selfietje

      Wie is wie?      (selfie : zie muzische opdracht 5 juni)   1. 2. 3. 4.  5.   6.    7. 8.    9.   10. 11 .    12.   13.  14...